Maikel Kerstens

https://werkenaanbrandveiligheid.nl/wp-content/uploads/2019/01/Maikel.jpg

Service Engineer

Toen me werd gevraagd om iets te vertellen over mijn werk als Service Engineer bij Fire Technology, was het eerste dat me te binnen schoot: waar zal ik beginnen? Mijn naam is Maikel Kerstens en ik werk inmiddels drie en een half jaar voor Fire Technology. Laat ik daarom beginnen met te vertellen hoe ik bij ons bedrijf terecht ben gekomen.

In mijn carrière voor Fire Technology was ik elektromonteur. Op mijn 18e begon ik in de elektrobranche (ik ben nu 29) en na verloop van tijd merkte ik dat ik toch iets miste in mijn werk. Toen het bedrijf waar ik voor werkte failliet ging en ik tijdelijk elders als elektromonteur aan de slag ging, wist ik dat het moment was gekomen om een drastische stap te zetten: ik ging op zoek naar werk dat beter bij mij als persoon past. De vacature waarin Fire Technology vroeg om een Service Engineer sprak me enorm aan. Het is nogal wat om van branche te wisselen, maar een meeloopdag bij Fire Technology voelde aan als een warm bad. Ik voelde me ondersteund, werd goed opgenomen in de groep en het werk was zeer afwisselend. De onderlinge klik was goed, er stond niets meer in de weg om de overstap te maken.

Nu, drie en een half jaar later, kan ik met de hand op mijn hart zeggen dat ik een prima keuze heb gemaakt. Als Service Engineer pleeg ik onderhoud aan de systemen die geleverd zijn door Fire Technology en draai ik op gezette tijden een 24-uurs storingsdienst. Geen dag is hetzelfde en ik heb ontdekt dat het werken met mensen ongelooflijk veel plezier brengt. Men omschrijft mijn karakter regelmatig als “zeer sociaal”, dat is de hoofdreden waarom ik zo graag bij de klant over de vloer kom. Daarnaast voelt het werken met de collega’s van FireX, Fire Technology en FireSafe alsof je met familie op pad bent. We ondersteunen elkaar onderling, er is ruimte voor humor en geen vraag is te veel. De variatie in mijn werk blijft boeien, erg belangrijk, aangezien ik geen routinemens ben. Of het nu gaat om onderhoud plegen, een storing oplossen waar dan ook in het land of op de zaak in Nijmegen reparaties en revisies verrichten aan apparatuur, het werk is elke keer anders.

Werken bij Fire Technology heeft me de ogen doen openen over hoe het ook kan zijn in de relatie werkgever-werknemer. De ondersteuning die we als werknemers vanuit de organisatie krijgen is ongekend. Een voorbeeld: toen ik eens ’s avonds achter de aardappelen werd weg gebeld, om ergens een storing op te lossen aan de andere kant van het land, werd er zonder dat ik er om vroeg een hotel voor me geregeld in de buurt van de klus. “Dan hoef je na het werk niet dat hele eind terug te rijden”, klonk het aan de telefoon. Dat maakt dat je zelfverzekerd op pad gaat en je jezelf gewaardeerd voelt. Bij Fire Technology krijgen we weliswaar grote verantwoordelijkheden toegekend, daar staat echter absolute vrijheid in werken tegenover. Er wordt van me verwacht dat ik de klus klaar op de beste manier, ik ben op dat moment een ambassadeur voor ons bedrijf. Als ik het nodig vind om daarvoor zaken te regelen, dan hoef ik daar niet eerst voor naar de zaak te bellen. Het vertrouwen dat ons geschonken wordt, maakt dat we graag een stap harder lopen. Vertrouwen komt van twee kanten tenslotte.

Mijn baan betekent meer voor me dan alleen maar werk. Het is geen 9 tot 5 job en dat zou ik ook niet willen. Wat ik belangrijk vind naast de diversiteit in het werk, zijn de doorgroeimogelijkheden bij Fire Technology. Uit ervaring weet ik dat ik de eventuele ambities die ik heb, niet elders hoef te gaan invullen. In overleg zijn er altijd mogelijkheden tot omscholing en bijscholing, om nieuwe werkgebieden te gaan verkennen binnen de organisatie. Het contact met de collega’s is naast vriendschappelijk ook nog eens zeer leerzaam. In een groepsapp houden we elkaar op de hoogte van de oplossingen die we treffen om problemen te lijf te gaan en stellen we elkaar vragen als we er niet meteen uitkomen. Een echte “denktank” dus, waar altijd het juiste antwoord uit komt rollen!

Kortom, ik word gelukkig van mijn werk en hoop nog heel lang op dezelfde, fijne manier mijn diensten aan de klanten te kunnen verlenen.